آمونیوم کلرید ( نشادر )

آمونیوم کلرید ( نشادر )

آمونیوم کلرید Ammonium chloride یکی دیگر از محصولات تولید شده توسط گروه صنعتی شادرام شیمی می باشد. آمونیوم کلرید NH4Cl با نام تجاری نشادر شناخته شده است.

این ترکیب یونی متشکل از یک آنیون Cl- و یک کاتیون  NH4+  می باشد . این ماده اگر در آب حل شود خاصیت اسیدی ضعیفی دارد و موجب افزایش غلظت یون H+ می شود.

جرم مولی نشادر حدود 53.49 گرم بر مول می باشد . نشادر ترکیبی کریستالی با رنگ سفید می باشد که تا حدود 37% در آب حل می شود و می تواند با مولکول های آب تشکیل پیوند هیدروژنی بدهد اما در حلال هایی همچون استون ، اتر , اتیل استات و حلال های آلی نامحلول می باشد.

نشادر ترکیبی بی بو می باشد اما دارای مزه شور و تقریبا خنک می باشد . ( از بلعیدن آن بدون تجویز دکتر و یا در آزمایشگاه بپرهیزید ) . نشادر دارای چگالی 1.519 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد و از آب سنگین تر می باشد و این ترکیب دارای نقطه ذوب 680 درجه فارنهایت می باشد .

با وجود اینکه نشادر کاربرد های فراوانی دارد اما در عین حال نیز می تواند ترکیبی خطرناک برای محیط زیست باشد و حتما در استفاده از آن چه در آزمایشگاه ها و چه در صنایع مختلف بایستی بسیار با دقت از آن استفاده کنیم و نیز بسیار در طریقه دفن و دور ریزی زباله های آن توجه داشته باشیم تا خدای نکرده آسیبی جبران ناپذیر وارد نگردد .

نشادر و کاربردهای آن

حال می خواهیم تعدادی از کاربرد های فراوان نشادر که یکی از محصولات گروه صنعتی شادرام شیمی می باشد را در صنایع و کارخانجات مختلف به شما معرفی کنیم

  • درآزمایشگاه های شیمی از کلرید آمونیوم یا نشادر می توان به عنوان کنترل کننده Ph استفاده نمود و در آزمایش های مختلف محدوده آن را در بازه تعیینی مورد نظر نگه داشت .
  • نشادر باز می تواند در آزمایشگاه در نقش پایدار کننده نیز آشکار شود و در برخی واکنشات با پایدار سازی محلول از انجام آزمایش های جانبی و یا از کنترل خارج شدن اوضاع کمک می کند و آزمایشی با نتیجه مطمئن را به همراه می آورد .
  • نشادر چون در ساختارش دارای یون آمونیوم می باشد در کشاورزی به آن توجه بسیاری می شود چون همانطور که می دانید تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان از طریق خاک دغدغه بسیاری از کشاورزان جهت داشتن محصولی با کیفیت می باشد که این امر از طریق حل کردن نشادر با مواد مورد نیاز گیاه و تشکیل کود های شیمیایی امکان پذیر شده و به رشد گیاهان مستقیما کمک می کند .
  • در کارخانه جات تولید سیم لحیم نشادر نیز باز کاربرد دارد و در شاره ای که از آن سیم لحیم تهیه می نمایند حضور دارد .
  • نشادر با داشتن یون آمونیوم در ساختارش در آزمایش های فراوانی کاربرد دارد و به دلیل حلالیتی که در آب دارد راحت می توان کاتیون آن را جدا ساخت و در تولید ترکیبات آمونیوم دار مورد نظر از آن استفاده کرد .
  • در صنعت داروسازی نشادر نیز نقوش فراوانی دارد که یکی از آنها این است که به عنوان ماده اولیه در تولید شربت سرماخوردگی حضور دارد .
  • در قسمت درمان نشادر باز اثر دارد.همانگونه که می دانید در بدن مسئولیت تنظیم Ph خون بر عهده کلیه می باشد و در برخی بیماری های کلیوی که کلیه ها به مشکل بر می خورند معمولا برای زمان کوتاهی جهت درمان کلیه از نشادر برای کمک به عمل تنظیم Ph خون جهت فشار نیامدن به کلیه ها استفاده می کنند .
  • نشادر در تهیه محلول های 5 تا 10 درصد شست و شوی چشم نیز به کار می رود .
  • آمونیوم کلرید در آزمایشگاه های ژنتیک نیز به چشم می خورد و آن را به سلول گیاهان تزریق می کنند تا با قرار گیری در غشایشان ، آن ها را در برار سموم و ورودشان به داخل سلول مستحکم تر کنند .
  • در بعضی بیماری ها ( بخصوص بیماری های معدوی ) هنگامی که رفتار های واکنشی مانند استفراغ ، کشش های داخلی معده و … ( در کل واکنشاتی در جهت خالی شدن معده ) رخ می دهد معده با کمبود یون کلریدی که حاصل از ترشح اسیدش بوده مواجه می کند و معمولا پزشکان با تجویز دارو های نشادری این کمبود را تا بهبود کامل بیمار جبران می نمایند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیر فروش: 09181306691

مدیر مالی: 09360099198

دفتر فروش : 38100534-083

دفتر کارخانه :34735346-083

ایمیل: sales@shadramco.com